A háborús Budapest közlekedését már több posztban is felidéztük honlapunkon, de a főváros egyik legnagyobb kuriózumáról, az 1896-ban átadott Millenniumi Földalatti Vasútról (a köznyelvben: kisföldalatti) eddig még nem esett szó. A földalatti villamos – ahogy az elnevezés a Pesti Hírlap cikkében szerepel – a kontinens első földalatti vasútjaként egészen pontosan 1896. május 2-ától szállította az utasait a Városliget (akkori végállomása, a Széchenyi fürdő) és a Gizella tér (ma: Vörösmarty tér) között. A vonal csaknem teljes hosszában az egyik legszebb és legnagyobb forgalmú utca, az Andrássy út alatt futott – szimbolikusan összekötve a ligeti vurstlit az arisztokraták palotáival, majd a Belvárossal. Átadása minden bizonnyal jó szolgálatot tett az idegenforgalomnak, hisz míg 1895-ben százharmincezerre tehető a hazánkat felkereső turisták száma, ez a szám 1912-re jóformán megduplázódott: elérte a kétszázötvenezret – ebből közel ötvenötezren a fővárost (is) meglátogatták. 1920-ra a látogatók száma tizenötezerre esett vissza, így a földalatti kisiklása jelképes üzenetnek is felfogható.
Felhasznált irodalom:
Kisiklott a földalatti villamos = Pesti Hírlap, 1916. február 3.
Készítette: Kaba Eszter
Pesti Hírlap, 1916. február 3.
Kisiklott a földalatti villamos
Szerdán délután öt óra tájban a Gizella téri végállomásnál a földalatti villamos 2. számú kocsija kisiklott. Utas nem volt a kocsin. A forgalom félórára megakadt, amíg a villamost a vágányokra vissza tudták helyezni.