Néha a kutatónak egyszerűen szerencséje van. A kemény munkát már elvégezte valaki, meg is írta és gondosan elhelyezte a kutatott anyagban. Nem kell mást tenni, mint rábukkanni.
A Pesti Napló 1915-ös újévi száma a háború hatása a reklámokra tematikájú cikket közölt. A szerző a londoni Times példáját követve összehasonlította a lap utolsó békebeli és első háborús karácsonyi számaiban megjelent reklámokat, azért, hogy ebből következtessen a hátország életében beállt változásokra. Az összevetésből kirajzolódó kép egyértelmű: a fogyasztási és kényelmi cikkek (ruhanemű, illatszerek, kozmetikumok) kínálata drámaian visszaesett. Ugyancsak eltűntek a szórakozást (bál, kulturális esemény) hirdető reklámok, noha éppen elkezdődött a báli szezon. Kiadó lakást viszont sokkal többet kínáltak, mint korábban, a cikk szerint a hadba vonultak miatt felszabadult állományt hirdették meg.
Az általános kép az élet gyökeres átalakulása volt, az ilyenkor szokásos események, beruházások, vásárlások szinte teljesen elmaradtak és – legalábbis piaci alapon – nem is lépett a helyükre semmi. Mindez egybevág azzal, amit általában tudunk a háborús hónapokról. Az optimizmus azonban ekkor még nem veszett ki teljesen. A Pesti Napló cikke legalábbis abban bízott, hogy ha húsvétkor megismétli a vizsgálatot, már a háború előtti és háború utáni hirdetéseket vetheti össze.
Készítette: Egry Gábor
Mit beszélnek a reklámok? = Pesti Napló, 1915. január 1.