Đorđe Karađorđević, azaz az 1887-ben született György herceg lehetett volna az utolsó szerb, illetve jugoszláv király I. Péter legidősebb fiaként, ha 1909-ben nem kényszerül lemondani a trónról, miután egy dührohamában agyonverte szolgálóját. A matematika iránt erősen vonzódó herceg katonaként harcolt a Balkán-háborúkban és az I. világháborúban is, ahol az 1914. szeptemberi Drina menti csatában súlyosan megsebesült.
Ő nem, de automobilja mégis „hadifogságba” került – ugyanazon elv alapján, ahogy bármely hadköteles korú külföldi állampolgár járt, ha ellenséges országban tartózkodott a háború kitörésekor. György ugyanis nem ismervén fel a politikai klímát – balesetben megrongálódott – gépkocsiját óvatlanul az első magyar autó- és buszgyárhoz, az 1909-ben alapított aradi MARTA-hoz (Magyar Automobil Részvénytársaság, Arad) küldte el javíttatni. Itt 1912-ig Westinghouse, majd 1912 és 1914 közt Austro-Daimler licensz alapján mintegy 800 gépkocsi készült el a világháború kitöréséig, mikor átálltak haditermelésre és onnantól fogva repülőgépmotorokat gyártottak az aradi üzemben.
György kocsiját – amellyel kapcsolatban kaján örömmel jegyzi meg Az Est beszámolója, hogy feltehetően egy korrupciós ügylet részeként került a herceg birtokába Belgiumból egy nagyobb fegyverszállítási tender kedvező elbírálása fejében – a helyi hadikórház szolgálatába állították.
Készítette: Takács Róbert
György herceg és az automobilja = Az Est, 1914. szeptember 2.