Pesti Napló

A busz halad tovább…

Bár a háború az idő előrehaladtával egyre inkább lekötötte a rendelkezésre álló erőforrásokat, kezdetben ez még nem jelentette a különböző fejlesztési programok leállítását. A főváros tömegközlekedése – amit a kiterjedt villamoshálózat mellett főként lóvontatású omnibuszok bonyolítottak – szinte kínálkozott a korszerűsítésre. A belsőégésű motor a világháború idején már kellően megbízható és hatékony volt ahhoz, hogy az ezzel hajtott járműveket hosszabb távú közlekedésre is használják. Nemcsak a párizsi taxiknak a német előrenyomulás idején legendává lett menete a Marne-hoz igazolta ezt, hanem a Monarchia hadviselése is. Egyebek mellett úrvezetők és gépkocsi-tulajdonosok rendszeresen szerveztek utakat a frontra a fővárosban összegyűjtött segéllyel, ellátmánnyal.
A főváros, mint a Pesti Napló február 7-i cikkéből is kitetszik, szeretett volna előre lépni a tömegközlekedésben. Ezért autóbusz-próbajárat indítását határozták el, ami nemcsak a közönség felhasználói igényét, hanem a felhasználható járműveket is tesztelte. A Városligetet az Andrássy úton át a frissen átnevezett Vilmos császár (ma Bajcsy-Zsilinszky) úttal összekötő járatok sikere esetén a hálózat kiterjesztése következett volna – a megbízhatóbbnak bizonyult járművel. A háború azonban minden szempontból áthúzta a terveket. A járatok bővítésére ugyan sor került, de az első két autóbusz (egy Austro-Daimler és a kistarcsai vagongyár autóbusza) közül egyikből sem rendeltek újat. A kistarcsai busz már egy hónap után teljesen felmondta a szolgálatot. Az Austro-Daimler ugyan működőképesnek bizonyult, de a német anyacégről 1909-ben levált, majd 1913-ban a Skoda-gyárral egyesült bécsújhelyi cég ekkor már a hadseregnek szállított, mindenekelőtt repülőgépmotorokat és -burkolatelemeket. Így aztán az Aradon készült MARTA-Weitzer buszokból, a Benz cégtől és a Ganztól rendeltek még 10 autóbuszt. Hiába mutatta ez az autóbuszok népszerűségét, a háborús körülmények közt azonban a közlekedést 1917-ben mégis meg kellett szüntetni.

Készítette: Egry Gábor

Megindul az autóbuszforgalom. = Pesti Napló, 1915. február 7.

Megindul az autóbusz-forgalom. Pesti Napló, 1915. február 7.
Megindul az autóbusz-forgalom.
Pesti Napló, 1915. február 7.