Erzsébet híd, 1914, Fortepan

Háború ide, háború oda – megindult a villamosközlekedés az Erzsébet hídon

A mai Március 15. teret a Monarchia idején Eskü térnek nevezték – az 1903-ban átadott, a teret Budával összekötő hidat pedig a néhány évvel korábban meggyilkolt Erzsébet királynéról nevezték el. Ez volt Budapest negyedik hídja – a Lánchíd, a Margit híd és a Ferenc József (ma: Szabadság) híd után. A hidat eleve úgy tervezték, hogy azon biztosítva legyen a villamosközlekedés, ami az átadáskor már bő másfél évtizedre tekintett vissza. Az első állandó villamosok az Egyetem tér és a Köztemető között, illetve a Magyar Tudományos Akadémia és az Aréna (ma: Dózsa György) út között 1889 óta jártak. Vagyis a pesti oldali villamoshálózat gerincévé a Rákóczi út vált. Ehhez az útvonalhoz kapcsolódott az Erzsébet hídon átmenő villamos is, amely 1914 augusztusában, a háború első napjaiban kezdte meg a működését. A két rivális villamostársaság – a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság és a Budapesti Villamos Városi Vasút vállalat – közül az előbbi kapta meg az új útvonal kiépítésének jogát, de városvezetéstől a BVVV is jogot kapott a pálya használatára.
Az Est tudósítása révén a pályabejárás folyamata elevenedik meg.

Megindult a villamos a Kossuth Lajos utcán. Hírek. = Az Est, 1914. augusztus 13.

Készítette: Takács Róbert

Villamosközlekedés Budapesten.  Az Est, 1914. augusztus 13.
Villamosközlekedés Budapesten.
Az Est, 1914. augusztus 13.