Pesti Napló

Na de hol álljon meg az 51-es villamos?

A budapesti tömegközlekedés használói a háború első hónapjaiban még örömhíreket olvashattak az autóbusz-közlekedés próba-, majd végleges üzemének megindulásáról. Alig pár hónappal később viszont a főváros a villamosközlekedést érintő megszorításokról, néhány, a városközpontot a Hűvösvölggyel és Zugligettel összekötő járat megszüntetéséről, mások meghosszabbításáról, illetve új útvonaláról döntött. Úgy tűnik, a döntést nem fogadta már akkor sem egyöntetű lelkesedés, a villamossági ipar nem kisebb alakja, mint Zipernowsky Károly is tiltakozott a döntéshozatalra jogosult testület ülésén.
A budapesti közlekedésért felelős tisztviselők válaszul arra hivatkoztak, hogy a villamosközlekedésben már így is erőn felül teljesít a közlekedési vállalat. 1288 kalauz és 987 villamosvezető helyett már csak 901 kalauz és 84 kalauz-tanuló, valamint 588 villamosvezető szolgálja ki a járatokat. A fluktuáció azonban még ennél is nagyobb volt, hiszen a mozgósítás óta 1350 kalauzt és 240 vezetőt vettek fel a katonának bevonult 585 kalauz és 589 vezető pótlására. Azt is elmondták – a vállalat nehézségeit hangsúlyozandó –, hogy a kalauzok közt 24 nő is van, sőt, a felvett kalauzok közt 124 nő volt és még a villamosvezetők közt is akadt 6. Az alkalmazottak immár 12 órás munkaidőben dolgoztak, a társaság ezért nemcsak túlórát fizetett, hanem jóléti intézkedésekre is kényszerült. Saját sütödéjük 15 ezer kg kenyeret kínált naponta, az alkalmazottak lisztet, húst, hüvelyeseket vehettek akár az önköltségi ár feléért.

Készítette: Egry Gábor

A villamosok menetrendje = Pesti Napló, 1915. április 20.

A villamosok menetrendje. Pesti Napló, 1915. április 20.
A villamosok menetrendje.
Pesti Napló, 1915. április 20.